Leczenie kanałowe / endodoncja z zastosowaniem mikroskopu

Intensywny, rwący ból zęba, nasilający się przy nagryzaniu i ułożeniu ciała w pozycji leżącej, świadczy o wysoko zaawansowanym stanie zapalnym miazgi i wymaga natychmiastowej interwencji stomatologicznej.

Miazga (zwana potocznie nerwem) to bogato unerwiona i unaczyniona tkanka wypełniająca jamę zęba – komorę i kanały. Gdy przez ubytek lub rozszczelnione wypełnienie dostaną się do niej bakterie próchnicotwórcze, dochodzi do rozwoju stanu zapalnego, który może objawiać się silnym bólem. Stan zapalny może wynikać także z mechanicznego uszkodzenia zęba. Kiedyś ten stan był wskazaniem do usunięcia zęba. Dziś z pomocą przychodzi nam leczenie kanałowe, czyli endodoncja. Dzięki niemu ząb zostanie zachowany w jamie ustnej i będzie spełniał swoją funkcję jeszcze przez wiele lat. To bardzo cenne, ponieważ nawet najdoskonalsza proteza nie zastąpi naturalnego zęba.

Przebieg leczenia kanałowego

W dużym uproszczeniu leczenie kanałowe polega na otwarciu komory zęba, usunięciu chorej miazgi z kanałów korzeniowych i wypełnieniu ich szczelnym materiałem zastępczym, najczęściej gutaperką. Leczenie kanałowe pod mikroskopem pozwala skuteczniej zlokalizować i opracować kanały korzeniowe. Od dokładności ich oczyszczenia i wypełnienia zależy powodzenie całego procesu. Komora zęba to bardzo małe pole zabiegowe. Nowoczesne mikroskopy stomatologiczne znacząco ułatwiają pracę. Endodoncja odbywa się pod kontrolą radiologiczną. Na podstawie zdjęcia RTG lekarz stomatolog stwierdza stan zapalny miazgi, lokalizuje kanały, a później ocenia jakość ich wypełnienia.

W naszym gabinecie leczenie endodontyczne jest wykonywane z użyciem mikroskopu.

Zastosowanie mikroskopu w endodoncji

Użycie mikroskopu w trakcie zabiegu leczenia kanałowego jest bardzo istotne dla uzyskania długoletniego wyleczenia zęba. Duże skomplikowanie, jak jest to określane w endodoncji, systemu kanałowego, (ponieważ bardzo często poza samymi kanałami obecne są połączenia między nimi, cieśnie, szczeliny oraz inne trudne do opracowania struktury), jest wskazaniem do zastosowania mikroskopu. Pozostawienie martwiczej, zapalnej lub zgorzelinowej miazgi w tych "zakamarkach" zęba bardzo często jest przyczyną braku efektu terepautycznego leczenia lub nawrotu procesu zapalnego, co może prowadzić do konieczności usunięcia zęba.

Uproszczony przebieg leczenia

• otwarcie komory zęba i usunięcie żywej lub martwej miazgi,
  • opracowanie kanałów - lekarz stomatolog oczyszcza ubytek i odsłania kanały. Posługując się mikroskopem może dokładnie zlokalizować położenie ujść kanałów. W zależności od zęba może być w nim od jednego do trzech, a nawet sześciu ujść kanałów korzeniowych. Przy pomocy specjalnych narzędzi endodontycznych stomatolog usuwa chorą miazgę, poszerza kanał i obficie przepłukuje go w celu jak najdokładniejszego oczyszczenia i dezynfekcji. Podczas leczenia kanałowego ząb jest izolowany od środowiska jamy ustnej tak, aby do wnętrza nie dostały się bakterie.

Coraz częściej, głównie dzięki nowoczesnym endometrom i mikroskopom, udaje się przeprowadzić leczenie endodontyczne na jednej wizycie. Jeżeli sytuacja pacjenta tego wymaga, leczenie może być złożone z kilku etapów. Wówczas stomatolog zabezpiecza ząb opatrunkiem na czas pomiędzy wizytami.

• wypełnienie kanałów - po oczyszczeniu, zdezynfekowaniu i osuszeniu kanały zostają wypełnione płynną gutaperką,
  • stomatolog wykonuje zdjęcie RTG w celu oceny przebiegu leczenia,
  • wypełnienie zęba - stomatolog zamyka i odbudowuje koronę z zastosowaniem nowoczesnych materiałów kosmetycznych. Przy znacznym zniszczeniu zęba wykonuje się odbudowę z zastosowaniem wkładu koronowo-korzeniowego i korony protetycznej.

Możliwe powikłania

Bezpośrednio po zakończeniu leczenia ząb może pobolewać, nawet przez kilka dni. Jest to w pełni normalne zjawisko. Powinny pomóc ogólnodostępne środki przeciwbólowe.

Endodoncja to skomplikowane leczenie, które nie jest wolne od ryzyka powikłań. Do powikłań zaliczają się między innymi:

• zwapnienie światła kanału uniemożliwiające jego opracowanie,
  • perforacja ściany kanału,
  • złamanie narzędzia w kanale,ukruszenie korony zęba,
  • przepchnięcie materiału wypełniającego poza wierzchołek korzenia,
  • przepchnięcie płynu płuczącego poza wierzchołek korzenia,
  • ból, obrzęk, niewłaściwe gojenie.

Zalecenia

W gabinecie Dentalest we Wrocławiu realizujemy sprawdzone i bezpieczne procedury leczenia kanałowego. Endodoncja pozwala na zachowanie nawet bardzo zniszczonego zęba. Leczenie kanałowe warto przeprowadzić nawet dla zachowania samych korzeni, które będą najlepszym filarem dla odbudowy protetycznej. Koszty leczenia endodontycznego są niższe od usunięcia zęba i odbudowy protetycznej, a korzyści są nie do przecenienia.

Po leczeniu kanałowym należy dbać o ząb tak samo, jak o pozostałe. Bardzo ważna jest profilaktyka próchnicy, czyli codzienna higiena jamy ustnej i systematyczne wizyty kontrolne u stomatologa.

Leczenie zmian zapalnych w bifurkacji i tkankach okołowierzchołkowych zęba trzonowego

Ząb trzonowy do rewizji leczenia kanałowego i po leczeniu